چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 شمسی /5/1/2024 2:34:41 PM
نقدی بر اکسپوی پنجم

پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران با نام تجاری ایران اکسپو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
نمایشگاه "خودمان" برای "خودمان

به گزارش اقتصادنامه، در این نمایشگاه عمده شرکت‌های شبه‌دولتی و دولتی آنچه را که توانمندی صادراتی خود نامیده‌اند در معرض دید عموم و خواص قرار دادند.

فارغ از دلایل برگزاری این نمایشگاه، پرسشی پیش روی فعالان تولید و تجارت قرار گرفته که اصولا در اینکه خودمان برای خودمان نمایشگاه برپا کنیم و توانمندی‌های صادراتی کشور را در غیاب بازارهای جهانی به رخ خودمان بکشیم، چه خیری نهفته است؟

مامور کردن شرکت‌ها برای ایجاد غرفه و هدایت بخشی از منابع آنان برای شرکت در این نمایشگاه چه منافعی برای چه اشخاص یا گروه‌هایی بوجود آورد؟

سود هزینه‌های کلان غرفه‌سازی از آنِ چه کسانی شد و اکسپوی پنجم چه دستاوردی برای بخش تولید و تجارت داشت؟

آیا با برگزاری این نمایشگاه، بازار جدیدی کشف شد؟ اثر بر حضور ایران در بازارهای جهانی داشت؟ تغییری در تراز تجاری کشورمان بوجود آورد؟

به‌نظر می‌رسد برخی طراحان اکسپوی پنجم، صرفا برای شرکت‌های خاصِ فعال در زمینه غرفه‌سازی، زمینه درآمدزایی را ایجاد کرده‌اند وگرنه اگر نیت خیری در این کار بود چرا دولت در سال گذشته شرکت‌ها را مامور نکرد تا در اکسپوی دوبی که فعالان تولید و تجارت دنیا در آن حضور یافته بودند، در آن حضور داشته باشند؟

چرا رئیس جمهور و وزیر صمت از اکسپوی دوبی بطور رسمی بازدید نکردند و این فرصت جهانی را از اقتصاد ایران گرفتند؟

به‌نظر می‌رسد چنین نمایشگاه‌های خودمانی که کمترین اثر را برای حضور اقتصاد ایران در بازار جهانی دارد، صرفا شوی تبلیغاتی برای دولتی‌ست که در زمینه اقتصاد دستاوردی نداشته و شرکت‌های بزرگ را مامور کرده که سند چند دهه تلاشِ مدیران و دولت‌های پیش از خود را به‌نام خود بزند.

به گزارش اقتصادنامه، بسیاری از اهل فن می‌دانند که توانمندی‌های صادراتی کشور چیست و از چه موانعی رنج می‌برند. حتی در برخی صنایع با توجه به تحریم‌ها، تولیدکنندگان سعی می‌کنند توانمندی‌ها و بازارهای خود را از دید دنیا پنهان نگاه دارند تا تحریم‌کنندگان نتوانند در صادرات آنان خللی ایجاد کنند.

با این همه جای شگفتی دارد، دولت سیزدهم صرفا دستاوردهایی را به نمایش بگذارد که کمترین نقشی در آن نداشته و حتی ممکن است با برپایی این نمایشگاه اختلالی در آینده کسب و کار و بازارهای صادراتی آنان بوجود آورد.

بهتر نیست که دولت به‌جای ورود به عرصه نمایشگاهی، به وظایف اصلی خود بپردازد و با توجه به اینکه بخش خصوصی همایش‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی را در زمینه تولید، تجارت و خدمات برگزار می‌کند، حمایت‌های مادی و معنوی را به آن سمت برده و در پایین‌ترین سطوحِ کسب و کار، خود را رقیبی برای بخش خصوصی نکند؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین